• L i n u s J o h a n s s o n •

194. Road Trip film, samt bilder från Kroatien/Italien i sommars

Posted in Europa, foto;dokumentärt, foto;miljö, video; by Linus on oktober 16, 2013

I slutet utav Juli och i början utav Augusti så drog jag och min finaste Maria ned till Kroatien för att semestra lite grann. Vi landade i Split och körde sedan en road trip upp igenom landet, för att sedan ta oss igenom Slovenien vidare till till Italien. Där vi skulle ta vårt flyg hem i från Venedig.

Och givetvis blev det en del bilder och film. Filmen är här nedanför, och bilderna lika så.

Road Trip – Croatia / Italy 2013 from okonsten on Vimeo.

Vi stannade först i Split i två nättre där vi hade en stor och fin lägenhet för oss själva. Den hade balkong med utsikt ut över havet. Vi bodde en lite bit utanför alla turiststråk vilket var skönt. Dock var de extremt branta gränderna något jobbiga att ta sig uppför när man skulle hem, då det var 35 grader i skuggan.

Gatan vi bodde på.

Dag tre så åkte vi tillbaka till Splits flygplats för att hämta ut vår hyrbil. Jag hade hoppats på en ljus och fräsch färg, men HELL NO (!). Vi fick en svart. Och i ett klimat där graderna hela tiden ligger mellan plus 33 – 37C så var en svart bil det minst praktiska valet. Maria vägrade till exempel att sätta sig i den då det kändes som att finska mästerskapen i bastu hade flyttat in i vår bil. Så varje gång vi skulle köra vidare någonstans så fick jag hoppa in ensam, starta bilen och vänta tills AC’n börjat verka.

Men men, vi körde i alla fall vidare. Vi gjorde ett snabbt stop i det pitoreska Trogir för att sedan köra vidare till Sibenek.

Trogir

130801_kroatien_Italien_0382

Vid vårt hotell utanför Sibenik.

Dag 4 så tog vi oss till Krka nationalpark för att hajka runt sjöarna som finns där. Det finns en massa vattenfall och natursköna (bra ord) vandringsleder där. Sedan får man inte heller glömma att stället är fullpackat med tyska och ryska turister. Dock så är jag och Maria rätt hurtiga utav oss när det väl gäller så vi tog och vandra bort ifrån allt vad turistfällor heter och gick helt själva längst sjön. Vi hittade till och med en egen strand där vi badade.

Krka

När vi hade vandrat i flera timmar i värmen så fick jag åter igen starta upp den finska bastun ensam medan Maria stod utanför och njöt. Vi tog oss sedan vidare till ett mysigt ställe utanför Zadar som heter Rtina där vi bodde i två nätter. Bilderna nedanför är ifrån vår balkong.

Slut.

Mer bilder från resan kommer i ett annat inlägg lite senare. Puss