• L i n u s J o h a n s s o n •

129.lomografi+cross process

Posted in analogt;, foto;dokumentärt, foto;människan by Linus on april 13, 2011

 


Har köpt på mig några rullar med diafilm. Så i söndags när jag och Maria tog en lång promenad längst Telefonplan, ner vid Vinterviken och vidare mot Liljeholmen så tog jag så klart med mig Dianan och testade filmen.


Dia-film framkallas i E-6 kemikalier för att få färgerna rätta. Och en vanlig negativ färgfilm som de flesta fotar med använder C-41 kemikaliebad. Så när man lämnar in sin dia-film har man två val. Att framkalla dia som vanligt eller framkalla filmen i C-41 -bad. När man framkallar dian i C-41 och inte den vanliga E-6 så uppstår det som man kallar för ”cross processing”. Det är då bilderna får den där gröna varma tonen, som den klassiska appen Hipstamatic. Och det var det jag ville åt, och resultatet från den första rullen tycke jag blev bra.


Som jag skrev i ett tidigare inlägg så var ju hela början till allt detta Lomograferande tack vare att Maria fick en Diana Mini på sin 25:års dag. Jag köpte min egna kamera. Så jag tycker ni skall gå in på Marias blogg och titta in hennes lomos med.


Och till sist: en äldre herre på en cykel.

Kommentera

