• L i n u s J o h a n s s o n •

127.lomografi+ett brev

Posted in analogt;, foto;dokumentärt, foto;människan, foto;miljö by Linus on april 6, 2011

Alla som fotograferar vet vad fotoglädje är. Jag skrev ett självömkade inlägg just om att ha tappat den glädjen i november. Och det har dröjt ända tills i April för att hitta denna lust att fotografera igen.

Jag skall försöka att fatta mig kort. För mig har själva upplevelsen med att fota alltid varit hela grejen. Att trycka på slutarknappen, leta motiv och vara nyfiken och alltid ”sökande” är liksom det roliga i fotograferandet. Att få en bra bild kom och kommer alltid att komma i andra hand. Men för ett år sedan, ganska på pricken så försvann hela den biten. Jag trodde det skulle komma tillbaka, men det gjorde det inte. Jag assade en annan fotograf och frilansade hela den tiden också. Ville bli självförsörjande på foto.

Men allt jobb med att få titulera mig som självförsörjande fotograf fick mig att inse att det inte var det jag ville. Det tog udden av hela grejen. Plötsligt så var det en fråga om att vara bäst, att tjäna pengar på det och att ”visa framfötterna”. Det tog ett tag att inse att det inte var min grej. För skall jag fota så är det på mina villkor, för det är det som får mig att må bra.

Och det bästa med hela den skiten är att jag slutade bry mig om att försöka vara bäst. Och jag slutade att tro att jag var något. För om sanningen skall fram så är 95% utav alla vi som håller på inom media eller med estetiska medel utav samma skrot och korn. Vi tror alla att vi är The Shit. Och det behövs för att man skall nå dit man vill. Det är ingen kritik, utan det är bra med självförtroendet och pondusen. Men det är så det är. ”Jag är speciell”.

Jag fick jobb som bildretuschör, och jobbar fortfarande kvar. Bra lön, härliga kollegor och jag får arbeta med bild. Förvisso på andras villkor men det är inte mina bilder. Jag sökte mig tillbaka till det analoga, i och med att det var så jag började. Och när Maria fyllde år fick hon en Lomografi-kamera och jag kände direkt att jag skulle ha en sådan också.

Jag köpte en illa kvickt med 9 st filmrullar och bröjade fota. Och nu är jag fast. Jag älskar skiten. Det är så opretentiöst och kravlöst på samma gång att det är underbart. Och så fort man trycker av en bild så behöver man inte tänka på den längre, bilden är tagen och man får se senare hur den blev. Det finns typ 2 saker att hålla reda på med kameran, det är sol-läge och moln-läge och 4 olika fokusmått. Thats it, sedan så är det bara att knäppa av. Skulle man glömma att ställa om inställningarna så blir det mer en överraskning när bilderna kommer från framkallningen.

Jag höll mig inte kort. Men jag förväntar mig inte heller att ”du” skall läsa klart. Men jag har sagt mitt, och är glad över att ha funnit glädjen utav fotot igen. Precis som när jag upptäckte hela den världen. God Natt…

Ps. Jag är inte lat som ”gav upp” med att jobba som fotograf. Jag la inte av för att det är en lång väg att gå, utan för att det inte är det jag vill göra. För jag förstår att man måste lägga allt sitt krut på att jobba röven utav sig för att lyckas. Och lycka till och grattis till er alla som lyckats och alla som kommer att kommer att lyckas. Det är ni värda.

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Veronica said, on april 7, 2011 at 01:53

    Jeg leste alt, og syntes det var vel verdt det :)

  2. victoria said, on april 7, 2011 at 08:11

    himla bra skrivet måste jag säga.

  3. Petter said, on april 7, 2011 at 09:13

    Fan vad jag känner igen mig. När jag började på fotoskolan i Göteborg i höstas var foto det bästa någonsin. Jag hade självklart mina tvivel på att jag skulle kunna bli något men det fanns ändå alltid den där fotoglädjen som sporrade mig att hela tiden göra mitt absolut bästa och lägga ner all tid jag hade på det.
    Nu, mer en ett halvår efter, känns det inte lika fantastiskt. Jag har kameran med mig överallt men tar nästan aldrig upp den ur väskan längre. Jag producerar fler illustrationer än foton och tar inte tag i betalande jobb.
    Jag har nog också börjat komma till insikt om att det nog inte är foto jag vill hålla på med, iallafall inte på villkoren som gäller nu.
    Det är jävligt skönt när man känner att pressen på att leverera det absolut bästa släpper, det börjar så småningom göra det för mig nu.

    Uppfriskande att läsa såna här inlägg, orkar inte med alla överpretentiösa fotografer som alltid ska just visa framfötterna och vara ”professionella” hela tiden.
    Tycker det var väldigt bra skrivet och allt sånt. Jag höll mig visst inte så kort heller haha.

    (Ska framkalla en tri x-rulle idag, hoppas det blir ett gött resultat. Om inte, må så vara.)

  4. sissel said, on april 7, 2011 at 19:18

    Tycker detta är så fint att läsa. Truly.

  5. stefanie said, on april 7, 2011 at 19:25

    fint inlägg!

  6. Fredrik said, on april 7, 2011 at 20:30

    Bra inlägg!

    Blev intresserad av den kameran du beskriver. Har du möjligtvis lite mer info om den?

  7. Fredrik said, on april 8, 2011 at 16:50

    Tack för infon!
    Ska beställas en bums. Spännande!

  8. Fredrik said, on april 11, 2011 at 19:10

    Ja blir spännande. Får regga mig där också. Varit helt uppslukad av Instagram sista tiden. Riktigt bra app för inspirationen, på tal om ditt inlägg. Spanat in dina verk där med. Finfint.

  9. Josefin said, on augusti 11, 2011 at 15:35

    Hejsan!
    Jag råkade bara halka in på den här sidan eftersom jag letar efter något företag/butik som kan använda crossprocessing på mina diafilmer. Har nämligen inte tillgång till eget fotolabb just nu, och har dessutom aldrig framkallat i färg själv (endast svartvit).
    Du skrev något här om att du väntar på att bilderna ska komma tillbaka från framkallningen.. För att komma till saken! Vart framkallar du? :)

    Ha det fint!
    /J


Kommentera

