• L i n u s J o h a n s s o n •

51.≈16kmv

Posted in analogt;, foto;dokumentärt, foto;människan by Linus on juni 17, 2010

För 4 år sedan så bodde jag i en studentkorridor vid Västraskogen, där jag höll till i ett år. I mitt hus så fanns det ca 100 lägenheter på sju våningar. Alla dessa lägenheter var identiska i sin planlösningen, endast några hörnlägenheter var annorlunda. Det fanns inga kök i lägenheterna, utan vi fick dela på två stora kök per våning. Jag trodde att jag skulle vantrivas, men där hade jag fel. Människorna som bodde i det här huset kom från världens alla hörn. Olika kulturer, religioner och språk blandades ihop likt all den mat som kokades ihop i våra kök.

En utav mina grannar hette Authuro och hade kommit hit från Mexiko för att studera ekonomi. Vi brukade sitta och samtala sent in på nätterna i det allmänna köket. Det hände alltid att någon annan kom in i köket för att slänga ihop lite nattmat. Ibland kroaten Riztov, han som alltid talade om hur snygga alla svenska tjejer var, och det var mer regel än undantag att han bjöd oss på en eller två shots vodka. Ibland kom Helene och hennes bror, två Etiopier som bodde mitt emot min lägenhet. Helene kunde flytande svenska medan hennes bror Marcus valde att tala engelska. Helene lagade mycket god mat och bjöd mer än gärna med sig. Ibland satt vi där, 5 till 6 stycken olika människor med olika bakgrunder och nationaliteter och bara talade och smakade utav varandras maträtter. Jag trivdes.

Detta kom att bli mitt slutprojekt på Kulturama. Jag ville fota alla dessa människor i deras identiska lägenheter. Och endast personerna som bodde där hade satt sin personliga prägel via inredning. Jag skrev ut ett 50-tal lappar där jag på engelska förklarade vad mitt projekt skulle handla om och lade dem i postboxarna nere vid entrén. Mitt mål var att få ihop 12 stycken olika nationaliteter och jag skulle fotografera dessa med en Hasselbladare med färgfilm i, och en stark blixt som skulle vara riktad i taket. Jag fick ihop dessa tolv, men han tyvärr bara kopiera upp 10 stycken bilder.

Dessa negativ är tyvärr inte inscanade. Men före det att jag satt igång så testfotograferade jag de utvalda med en småbildskamera ca en vecka före som jag skulle fota på riktigt med Hasselbladaren. På den tiden var jag ganska så inne på råa analoga bilder, vilket kommer att synas på dessa 6 stycken testbilder nedan. Jag skall försöka att fixa in de riktiga fotografierna sedan. För i dem kan man hitta små detaljer där inredningen talar om vem personen i rummet är. Och de är bättre exponerade, utan brus och givetvis mer noggranna i kompositionen och beskärningen.

Serien heter 16kmv.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Solveig said, on juni 17, 2010 at 16:28

    Dom här bilderna är jättefina Linus, och nu blev jag lite nostalgisk, för jag har precis samma erfarenhet!
    Jag gick på Dramatiska Institute (DI) i Sthlm och fick ”bara” tag på ett rum på bottenvåningen på ”Lappis”. Jag blev varnad på förmedlingen om hur farligt det skulle vara för mig att bo där som ensam kvinna med bara män, (och alla invandrare). Men så fel dom hade! Jag blev så ompysslad av ”alla mina män” och den godaste maten stod på bordet varje kväll när jag kom hem från skolan! Mitt examensprov var iofs en film som jag döpte till ”Korridoren”. Jag sprayade det i röd färg på husgrunden mitt i natten… ingen misstänkte mig, men väl andra… Ingen åkte fast, (men skolan fick betala saneringen för dom såg ju att det var jag som hade tagit mig lite väl stora konstnärliga friheter;) Filmen handlade om killarna som bodde där. Intressanta människoöden!

    Våra rum på Lappis såg nästan likadana ut som era rum.


Kommentera

