• L i n u s J o h a n s s o n •

13.i want it to be summer so much that I start to believe that it’s already is here..

Posted in foto;människan by Linus on mars 9, 2010

Jag känner mig lite som den siste mohikanen. Eller rättare sagt den siste fotografen med en D80 om jag skall förtydliga det hela lite mer. Till och med lille Mathilda, 16 år, springer runt med en 21 mpx-kamera för 29’000 som hon fått av pappa i julklapp för att hon råkade nämna att det är kul att fota. Men inte store Linus inte. Han sitter och pressar ut det sista ur sina 10.2 megapixlar och aktar sig noga för brus i lågdagrarna, fastän att ison står på 200 och att det är molnfritt och sol ute. Ett fint kittobjektiv på det också med tillhörande 50 mm som köptes utav en vän för 500 kronor.

Men varför vara bitter? Det är ju inte Mathilda, eller hennes pappas fel att jag trampar grus med en kamera som jag ogillar. Även om det kanske kan tyckas vara lite orättvist. Men det är ett annat kapitel (läs: mänsklig avundsjuka). Saken är att om en månad så är det vår och med våren så kommer en ny kamera med ett nytt objektiv. Nikon byts ut mot Canon och kyla byts ut mot värme. Men under tiden så får jag leva med digitalt brus och låga upplösningar. Våren är underbar..

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Annika said, on mars 9, 2010 at 08:04

    Har man inte lust att vänta på våren så kan man ju leva på nudlar och knäckebröd i ett år också :) Skämt åsido, skitkul med ny kamera! Det är du värd tycker jag. Vilken blir det?

  2. J-O said, on mars 16, 2010 at 06:19

    Hej Linus!
    Mycket fina bilder, du är verkligen duktig. Men jag måste avråda dig från alla bilder på dig själv, sluta med det snälla!

    • Linus said, on mars 16, 2010 at 08:59

      Tack så mycket.
      Skulle gärna sluta med att fota mig själv, jag gör det bara för att det bara är mig själv jag har. Vill jag genomföra en fotoide så vill jag göra det så snabbt jag bara kan, och har jag ingen i min närhet så är Linus den som får vara framför kameran. Känslan jag får för ett motiv, eller att ljuset ser ut på ett visst sätt finns bara där en gång och försvinner om jag skulel skjuta upp fototillfället till en annan gång. Därav me ol me hela tiden. Men ge mig modeller så lovar jag att du slipper:) Kul att du tittade in, hoppas att du stannar.

  3. siri said, on mars 18, 2010 at 18:29

    J-0:
    Kan du ge oss alla intresserade en motivation till varför Linus ska sluta ta självporträtt? Om hans utseende inte skulle falla dig i smaken, så är detta ingenting annat än en idiotisk kommentar. Annars; lägg inte in en såpass dryg kommentar utan motivation. Det känns inget annat än elakt och onödigt.

    Jag tycker personligen att Linus tar fantastiska bilder, och förstår helt och hållet hans tänk om varför han själv är på så många av bilderna. Jag som också fotar mycket vet att man ofta bara har sig själv till hands då man har en idé och också vill genomföra den, eller då solen ligger perfekt eller what not.

    Så, YOU GO LINUS! Du vet att du är, efter många år, min absoluta favoritfotograf. Trots att din och min smak och ofta och mycket skiljer sig. Du är fantastisk.

    PUS!

  4. staffan said, on mars 25, 2010 at 12:07

    i hear yo bro.
    ja har stått o dreglat över 5D o 1Ds MKII rätt länge nu. dom är juh inte ens sådär kollossalt dyra men ändå över budget.
    Bitterheten och tjuvargenen växer varje gång jag ser någon annan släpa runt på sina fina kameror med dyr L optik :D


Kommentera

